Menü Forumlar Popüler İçerikler Arama
Cuma Suresi Fazileti

Cuma Suresi Fazileti

Bu mübarek sure de göklerde ve yerde bulunan her şeyin Allah tealayı tenzili ve teşbih ettiklerini beyan ederek başlıyor
Allah tealimin, kur'an yazarlığı olmayan ümmi bir kavmin içinden, onlara Allanın âyetlerini okuyan bir peygamber gönderdiği, bunun da Allanın bir lütfü olduğu, Allah Teâlâ'nın bu lütfü dilediğine verdiği beyane edilmektedir.

Kendilerine Tevrat verildikten sonra onu kabul etmeyenleri, kitap yüklü merkepler gibi oldukları, bu kitabın kıymetini bilmeyen kimselerin durumları*nın çok kötü olduğu beyan edilmektedir.

Sure-i celileye adını veren cuma namazının farziyetni ifade eden âyet-i kerimelerde buyuruluyor ki: "Ey iman edenler, cuma günü namaza çağırıldığı*nız zaman hemen Allanın (Zikri olan) namaza koşun Alışverişi bırakın Eğer bilirseniz bu sizin için daha hayırlıdır" "Namaz kılındıktan sonra yeryüzüne da*ğılıp Allanın lütfundan nasibinizi arayın Allah'ı çokça anın ki kurtuluşa eresi-niz"
Sure-i celile, Resulullah (Sav) in, hutbe okuduğu bir sırada, onu bırakıp dışarıdan gelen kervanın sesine koşan insanları itab eden şu âyetle sona eriyor "Ey Muhammed, onlar bir ticaret ve bir eğlence görünce seni hutbe okurken ayakta bırakıp dağıldılar Onlara de ki: "AHahın nezdindeki mükafaat, eğlence ve ticaretten daha hayırlıdır Allah, rızık verenlerin en hayirhsıdir"[1]

Cuma Suresinin Fazileti


Abdullah b Abbas diyor ki

"Resuluİlah, cuma günü sabah namazında Secde suresini ve Dehr (İnsan) suresini okurdu Cuma namazında ise Cuma suresini ve Münafıkûn suresini.

Ebu Hureyre (Ra) da demiştir ki


"Ben, Resulullahın bu iki sureyi (Cuma ve Münafıkûn surelerini) Cuma gününde okuduğunu işittim"[3]
Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla

1- Göklerde ve yerde bulunanlar, hükümran, noksanlıklardan uzuk, her şeye galip, hüküm ve hikmet sahibi olan Allanın tenzih ve teşbih eder*ler.

Yedi gökte ve yerde bulunan bütün yaratıklar, isteyerek veya istemeyerek Allanın teşbih ederler ve onu yüceltirler 0 Allah ki dünya ve âhiretin mülk ve saltanatı ona attir Oralarda sadece onun hükmü geçerlidir O, müşriklerin, ken*disine isnad ettikleri noksan sıfatlarda beridir Düşmanlarından intikam almakta sertir Yarattıklarını sevk ve idare etmekte hikmet sahibidir[4]
2- Okuma yazma bilmeyenlere, içlerinden kendilerine Allah'ın âyetlerini okuyan, onları arındıran, onlara kitabı ve hikmeti öğreten bir peygamber gönderen Allahtır Daha önce ise onlar apaçık bir sapıklık için*deydiler.

Okuması yazması olmayan Araplara içlerinden Muhammed'i peygamber olarak gönderen O'dun Muhammed onlara, Allanın kendisine gönderdiği âyetleri okudu O peygamber onları inkarın pisliklerinden arındırır, onlara Allah'ın kitabını ve sünneti öğretir Her ne kadar onlar daha önce apaçık bir sapıklık içinde iseler de (Allah onlara bu nimetleri ihsan etmiştir)

Ayette zikredilen okur yazarlığı olmayan ümmilerden maksat, Mücahid, Katade ve İbıı-i Zeyd'e göre Araplardır Araplara "Ümmi" denilmesinin sebebi, Katade'ye göre, onların okuma yazma bilmemelerindendir İbn-i Zeyd'e göre ise kendilerine daha önce kitap indirilmemesindendi yete zikredilen "Hikmef'ten maksat, sünnnettir.

3- Allah bu Peygamberi (Henüz dünyaya gelip) bunlara kavuşmamış kimselere de göndermiştir O her şeye galiptir, hüküm ve hikmet sahibidir.

Yet-i kerimede, Resulullahin, henüz ortada olmayan insanlara da Pey*gamber gönderildiği zikredilmektedir Henüz mevcut olmayan bu insanlardan-maksat, Abdullah b Ömer, Ebu Hureyre ve Mücahid'e göre Resulullahin vefa*tından sonra müslümnn olan Farslardır.

Bu hususta Ebu Hureyre (Ra) diyor ki

"Bir gün biz, Resulullahın yanında oturuyorduk Ona Cuma suresi ve do*layısıyla bu âyet nazil oldu Dedim ki: "Ey AH ahin Resulü, henüz ortada olma*yan bu insanlar kimlerdir " Resulullah cevap vermedi Ben bu soruyu üç kere tekrar ettim İçimizde Selman-i Fârisi de vardı Resululah elini Selman'ın üzerine koydu ve söyle buyurdu: "Şayet iman Süreyyayıldızında olsa bunlardan birtakım erler veya bir er ona ulaşacaktır"[6]
İbn-i Zeyd'e ve Mücahid'den nakledilen diğer bir görüşe göre Resululah hayattayken henüz ortada olmayan ve onun vefatından sonra-ona-iman edecek*leri belirtilen bu insanlardan maksat, Resulullahın vefatından sonra kyamet gü*nüne kadar İslam'a girecek olan bütün insanlardır.

Taberi âyet-i kerimenin genel ifadesinin bu son görüşü tercih etmeyi ge*rektirdiğini söylemiş ve bu görüşü tercih etmiştir[7]
4- bu Peygamberlik Allah'ın bir lütfudur Onu dilediğine verir Allah büyük lütuf sahibidir.

Allahın, okur yazarlığı olmayan Araplara ve daha sonra gelip Peygmabe-re uyacak olan insanlara peygamber göndermesi peygamberin de onları anndtr-dııması ve onlara kitabı ve hikmeti Öğretmesi, Allah'ın bir lütfudur Onu kulla*rından dilediğine verir Allah,-bunu yaptığından dolayı kınanamaz Zira o, her*hangi bir hakka engel olmuş değildir O, peygamberliğe daha layık olanı seçmiş ve layık olan ümmetlere göndenniştir Allah, kullarına karşı büyük lütuf sahibi*
5- Kendilerine Tevrat verildikten sonra onu kabul etmeyenler, kitap yüklü merkep gibidirler Allanın âyetlerini yalanlayan böyle bir kavmin durumu ne kötüdür Allah, zalim bir kavmi hideyete erdirmez.

Kendilerine Tevrat verilen ve onunla amel etmeleri istenen, buna rağmen onun hükmüyle amel etmeyen, Muhammed'e iman etmeleri emredilmişken onu yalanlayan Yahudi ve Hristiyanların durumu, sırtında kitap taşıyan ve taşıdığı o kitaplardan bir şey anlamayan eşeğin durumu gibidir Allanın âyetlerini yalanla*yan bu kavmin durumu ne kötüdürAllah, rablerinin âyetlerini inkâr ederek sa*pıklığa düşen ve bu sebeple kendi kendilerine zulmede bu kavmi hidayete erdirmez.

6- Ey Muhammed, de ki: "Ey Yahudiler, insanlar içinde Allah'ın dostlarının sadece kendiniz olduğunuzu iddia ediyorsanız ve bu iddianızda samimi iseniz ölümü temenni ediniz"

Ey Muhammed, Yahudilere de ki:"Bütün insanlar değil de sadece siz Allah'ın dosttan olduğunuzu iddia ediyorsanız ve bu iddianızda doğru iseniz ölümü isteyin Zira bu iddianıza göre öldüğünüzde Allah size azap etmeyecektir Çün*kü Allah, dostlarına azap etmez Böylece dünyanın sıkıntılarından, çilelerinden, gam ve kederinden kurtulmuş olursunuz ve cennetlerin nimetleri içerisinde ra*hatça yaşarsınız[10]
7- Yahudiler yaptıklarından dolayı ölümü asla istemezler Allah, za*limleri çok iyi bilir.

Ey Muhammed, Yahudiler dünyada iken, işledikleri çeşitli kötülük ve gü*nahlardan dolayı, ölüp âhirete gitmeyi ve orada yaptıklarının hesabını venneyi asla istemezler Allah, yaratıklarından kimin zalim olduğunu çok iyi bilmekte*dir O, bu zalimleri, inkarları yüzünden helak edecektir.

Bu hususta başka âyet-i kerimelerde de şöyle buyurulmaktadır: "De ki: E"er ahiret yurdu, Allah katında başka insanlara değil de sadece size tahsis edilmişse ve bu iddianızda samimi iseniz ölümü istesenize" "Yaptıklarından dolayı ölümü asla istemeyeceklerdir Allah, zalimleri çok iyi bilir" Muhakkak ki sen onları hayata diğer insanlardan ve hatta Allaha şirk koşanlardan da daha düşkün bulursun Her biri bin sene yaşamak ister, oysa herhangi birinin çok ya*şaması, kendisini azaptan uzaklaştıracak değildir Allah, onlann yaptıklarını çok iyi görür"[11]
8- Ey Muhammed, de ki: "O kaçtığınız ölüm mutlaka sizi yakalaya*caktır Sonra, gizliyi de açığı da bilen Allaha döndürüleceksiniz ve o size, dünyada yaptıklarınızı haber verecektir"
Ey Muhammed, sen o Yahudilere de ki: "Sizin sevmediğiniz, gelmesini temenni etmediğiniz ve kendisinden kaçıp kurtulmak istediğiniz ölüm, sizleri bir gün mutlaka yakalayacaktır Ondan sonra sizler, görülenleri ve görülmeyen*leri bile rabbinizin huzuruna çıkarılacaksınız O, sizlere, dünyada iken işlediği*niz amelleri bildirecek ve her birinize amelinizin karşılığını verecektir İyilik edene iyiliğin mükafaatını, kötülük edene de kötülüğün cezasını verecektir.

Abdullah b Abbas diyor ki

"Ebu Cehil dedi ki: "Yemin olsun ki eğer ben, Muhammed'in, Kâbe'de namaz kıldığını görecek olursam, ayağımı onun boynuna basmak için onun ya*nına varacağım" Ebu Cehil'in bu sözü Resulullaha ulaştı Bunun üzerine Resu-lullah (Sav) şöyle buyurdu: "Şayet bunu yapacak olsaydı onu melekler açıkça yakalayıp hırpalardi Şayet Yahudiler ölümü temenni etmiş olsalardı, ölür ve ce*hennemdeki yerlerini görürlerdi Resulullah ile lanetleşmeyi isteyen insanlar, onunla birlikte lanetleşmeye çıkmış olsalardı, geriye döndüklerinde ne mal ne de evlat bulabilirlerdi[12]
9- Ey iman edenler, Cuma günü namaza çağırıldığınız zaman, hemen Allanın zikri olan namaza koşun Alışverişi bırakın Eğer bilirseniz, bu si*zin için daha hayırlıdır.

Ayet-i kerime, Cuma günü ezan okunduğu zaman, alışveriş gibi işlerin bırakılarak Cuma namazına gidilmesini emretmektedir.

Cuma günü "Toplantı günü" demektir Bugüne bu ismin verilmesinin se*bebi, müslümanlann her haftanın bu gününde en büyük ibadethanelerinde bir araya gelmelerindendir Allah tealu, yedi kat göklerin ve yerin yaratılmasını bu günde tamamlamıştır dem bu günde yaratılmış, bu günde cennete onmuş ve bu günde cennetten çıkarılmıştır Kıyamet bu günde kopacaktır Cuma gününde öyle bir saat vardır ki, mümin bir kul o saatte Allahtan bir hayır dilediği vakitte Allah o dilediğini ona mutlaka verir.

Cuma günü, bizden önceki ümmetler için de haftanın Bayram günü ta*yin edilmiş fakat Yahudiler onu terk ederek Cumartesi gününü tatil yapmışlar, Hristiyanlar da yine o günü terkederek pazar gününü tatil yapmışlardır.

Ayette zikredilen "Namaza çağın İması "nd an maksat, İmam minbere çık*tıktan sonra okunan ikinci ezandır Bunda önce okunan ezan, Müslümanlar ço*ğalınca onları uyarmak için Hz. Osman döneminde okunmaya başlanmış olan ezandır.

Ebu Hureyre (Ra) diyor ki

"Ben, ResuluHahın şöyle buyurduğunu işittim: "Namaz için kamet geti*rildiğinde koşarak gelmeyin Yürüyerek gelin Sükunet ve vakarınızı muhafaza edin Ne kadarına kavuşursanız onu birlikte kılın Neyi de kaçırmış olursanız onu tamamlayın"[14]
Yette geçen "Allahm zikri" ifadesinden maksat, Mücahid ve Cabir'e gö*re imanın okuduğu hutbedir.

Yet-i kerimede geçen "Alışverişi bırakın" ifadesinden maksat, Abdul*lah b Abbas'a göre Cuma günü caminin içindeki ezan okunduktan sonra artık alışverişin haram olmasıdır Ata'ya göre ise o andan itibaren her işte çalışmak haramdır[15]
10- Namaz kılındıktan sonra dağılıp Allanın lütfunda nasibinizi ara*yın Allah'ı çokça anın ki kurtuluşa crcsiniz.

Cuma namazı bittikten sonra, dilerseniz yeryüzüne dağılırı Buna enge! yoktur Her şeyin hazinesi elinde bulunan Allahm lütfedeceği şeyleri isteyin Allah'ı överek ve size verdiği nimetlere karşı ona şükrederek onu çokça anın ki kurtuluşa eresîniz ve rabbinizin katında aradığınızı bulup, ebedi kalacağınız cennete giresiniz.

Ayette zikredilen "Allahm lütfunüan nasibinizi arayın" ifadesinin, Re-sululah (Sav) tarafından şu şekilde izah edildiği rivayet edilmektedir: "Burada Allanın lütfunu aramak, dünya malını talep etmek değildir O, bir hastayı ziya*ret etmek, bir cenazeye iştirak etmek ve mümin bir kardeşini ziyaret etmektir"[16]
11- Ey Muhaınmcd, onlar bir ticaret ve bir eğlence görünce seni (Hutbe okurken) ayakta bırakıp dağıldılar Onlra de ki: "Allahm nczdinde-ki mükafaat, eğlence ve ticaretten daha hayırlıdır Allah, rızk verenlerin en hayırlıyıdır"
Bu âyet-i kerimenin nüzul sebebi hakkında Cabir b Abdullah diyor ki:
"Biz, bir cuma günü ResuluHahın hutbesini dinlerken bir kervan geldi On iki kişi dışında herkes dağılıp gitti İşte bunun üzerine Allah teala: "Ey Mu-hammed, onlar bir ticaret ve bir eğlence görünce seni ayakta bırakıp dağıldılar" âyetini indirdi"[17]
Yetten ve hadisten de anlaşıldığı gibi Peygamber efendimiz, bir cuma günü minberde hutbe okurken o sırada henüz mülüman olmamış bulunan Dihye b Halife'ye ait bir ticaret kervanı, geldiğini belirten davulları çalarak Medine'ye girdi Müslümanlardan on iki kişi hariç diğerleri kervanın getirdiği mallardan almak için hutbeyi bırakıp gitmişlerdi Bunun üzerine bu âyet-i kerime indi ve Müslümanları bi daha böyle bir şey yapmamaları için uyardı Allahm vereceği rızık ve ticaretin daha hayırlı olduğu ve Allanın en hayırlı rızık veren olduğu be*yan edildi-
Yette zikredilen "Eğlence"den maksat, davul ve zurna çalarak eğlenme*dir Cabir b Abdullah diyor ki: "Kızlar evlendirilirken davul ve zurna ile gelip mescidin yanından geçerlerdi.

Cemaat Resulullahı minberin üzerinde bırakarak dağılır ve ona giderlerdi Bunun üzerine Allah Teâlâ bu âyet-i kerimeyi indirdi[18]
Son Güncelleme : 23.01.2024 04:21:22
Cuma Suresi Fazileti ile ilgili bu madde bir taslaktır. Madde içeriğini geliştirerek Herkese açık dizin kaynağımıza katkıda bulunabilirsiniz.
Facebook Twitter Pinterest whatsapp
Cuma Suresi Fazileti Yorumları
şifre

7 Yorum Yapılmış "Cuma Suresi Fazileti"
Allah(c.c) sonsuz sukurler olsun ki bizler gibi gunahkar kullarinin skintilari ve acizliklerine cozum olacak sonsuz saadet hazinesini bizlere nasip etti.Ne kadar sansli kullar ve ummet oldugumuz icin rabbim bizlere sukur edecek omur ihsan eder insallah.
Sedef . 15.08.2013
CEVAP YAZ
Cuma suresi, Cuma namazının önemini açıklayan,inanların asla ihmal etmemesi gereken bir ibadet olduğunu, cuma namazına gidilmeyerek o sırada yapılan ticaretin haram olduğunu kesin bir şekilde belirten bir suredir. Okunmalı, anlamalı...
Nusret Orhan . 25.08.2015
CEVAP YAZ
Cuma Suresi Fazileti hakkında siz ne düşünüyorsunuz. Lütfen düşüncelerinizi bizimle ve diğer kullanıcılar ile paylaşın, Cuma Suresi Fazileti konusunu geliştirmemize ve en doğru bilgileri sunmamıza yardımcı olun.
Admin . 28.01.2013
CEVAP YAZ
huzursuz evlerin huzuru için cuma süresini tafiye ederim karı kocanın muhabeti için okuyun allahın selamı üzerinize olsun
Saadet Kırmızı . 10.06.2013
CEVAP YAZ
bence her Müslümanın tefsir okuması,sureve ayetlerin nüzul sebebini az çok bilmesi gerekir
Ebulenes-58 . 21.05.2013
CEVAP YAZ
hamdü senalar olsun allah bize nasip ettiği için
Eylül . 29.05.2013
CEVAP YAZ
Teşekkür ederim paylaşımınız için
Sudem . 26.04.2013
CEVAP YAZ
Cuma Suresi
Cuma Suresi
Cuma Suresi, Medine'de ve Saff Sûresinden sonra nazil olmuştur. İbn Yesâr Sûrenin mekkî olduğunu söylemiş ve bu görüş İbn Abbâs ve Mücâhid'den de nakledilmişse de sahih olan medenî oluşudur ve bu, cumhurun görüşüdür. Sure on bir (11) Ayettir.1. Ayet:...
Cuma Suresi Oku
Cuma Suresi Oku
1. Yesebbihu lillahi ma fiyssemavati ve ma fiyl'ardıl elmelikilkuddusil-'aziyzilhakiymi.2. Huvelleziy be'ase fiyl'ummiyyiyne resulen minhum yetlu 'aleyhim ayatihi ve yuzekkiyhim ve yu'allimuhumulkitabe velhıkmete ve inkanu min kablu lefiy dalalin mub...
Cuma Suresi Meali
Cuma Suresi Meali
Cuma suresi; Kur'an'ı Kerimin 62. Süresidir. Adını 9. Ayetinde geçen "cum'a" kelimesinden almıştır. Medine 'de inmiştir ve 11. Ayettir. Münafıkların davranışlarından söz ettiği için bu adı almıştır.Cuma Suresi MealiRahman ve rahim olan Allah'ın adıyl...
Cuma Suresi Tefsiri
Cuma Suresi Tefsiri
Cuma suresi, 11 ayettir. Medine'de inmiştir. Sure Cuma namazının önemini içeriyor.Cuma Suresi'nin Arapça okunuşuYesebbihu lillahi ma fiyssemavati ve ma fiyl'ardıl elmelikilkuddusil-'aziyzilhakiymi Huvelleziy be'ase fiyl'ummiyyiyne resulen minhum yetl...
Cuma Suresinin İnişi
Cuma Suresinin İnişi
Medine'de ve Saff Sûresinden sonra nazil olmuştur. İbn Yesâr Sûrenin mekkî olduğunu söylemiş ve bu görüş İbn Abbâs ve Mücâhid'den de nakledil*mişse de sahih olan medenî oluşudur ve bu, cumhurun görüşüdür. Ayetlerinin adedi, on birdir.3. Onlardan başk...
Cuma Suresi Kaç Ayet
Cuma Suresi Kaç Ayet
Medine'de ve Saff Sûresinden sonra nazil olmuştur. İbn Yesâr Sûrenin mekkî olduğunu söylemiş ve bu görüş İbn Abbâs ve Mücâhid'den de nakledil*mişse de sahih olan medenî oluşudur ve bu, cumhurun görüşüdür. Ayetlerinin adedi, on birdir....
Cuma Suresi Kabe İmamları
Cuma Suresi Kabe İmamları
Cuma Suresini aşağıdaki video aracılığı ile dinleyebilirsiniz, cuma suresini okuyan Kâbe İmamları ...
Cuma Suresi Ahmet El Acemi
Cuma Suresi Ahmet El Acemi
Cuma Suresini aşağıdaki video aracılığı ile dinleyebilirsiniz, cuma suresini okuyan Ahmet El Acemi...

 

Cuma Suresi
Cuma Suresi Fazileti
Cuma Suresi Oku
Cuma Suresi Meali
Cuma Suresi Tefsiri
Cuma Suresinin İnişi
Cuma Suresi Kaç Ayet
Cuma Suresi Kabe İmamları
Cuma Suresi Ahmet El Acemi
Popüler İçerik
Popüler İçerik Son Forum Konuları Yardım Sayfaları  
Cuma Suresi
Cuma Suresi Fazileti
Cuma Suresi Oku
Cuma Suresi Meali
Cuma Suresi Tefsiri
Gizlilik Politikası  
Çerez (Cookie) Politikası
Güvenlik Politikası
Bizimle İletişime Geçin
Forumlar
Site Haritası
Feed
Son Forum Konuları
Yardım Sayfaları
Gizlilik Politikası  
Çerez (Cookie) Politikası
Güvenlik Politikası
Bizimle İletişime Geçin
Forumlar
Site Haritası
Feed
Sitede yer alan haber ve içeriklerin tüm hakları saklıdır ve buradaki bilgiler sadece bilgilendirme amaçlı olup, kullanımına, uygulanmasına, satın alınmasına, delil gösterilmesine veya tavsiye edilmesine aracılık etmez. Sitemizdeki bilgiler, hiç bir zaman kesin bilgi kaynağı olmayıp, kullanıcılar tarafından eklenmiştir veya yorumlanmıştır. Buradaki bilgiler sitemizin asıl görüşlerini içermeyebileceği gibi hiçbir taahhüt ve tavsiye yerine de geçmez.
Şubat - 2024